2015-06-20 Schaarsbergen, Falconwalk

DSC02597Ondanks het foutief nemen van een afslag toch nog net voor 7 uur op de kazerne aangekomen en werd ik naar een mooi plekje voor mijn voertuig geleid. Vandaar was het enkele minuten lopen naar het plein waar het open-air startbureau gevestigd was. Een gezellige drukte, muziek en een speaker die de minuten en seconden aftelt tot de start, stipt 7 uur. Er is aangekondigd dat dit voorlopig de laatste editie is en ik vind het echt zonde, want aan alles kun je toch zien dat dit een prima georganiseerd evenement is.

De wandeling leidt ons naar de zuidzijde van de kazerne, waar een hek geopend is en we de weg oversteken en we meteen een klein bospad op mogen. Met een grote draai naar links komen op een verhard fietspad uit dat ons leidt naar de Koningsheide. Dan de A50 over via een fietspad naar Delhuyzen. Een strooiveld voor mensen die de as van hun overleden dierbaren aan de natuur willen toevertrouwen. Er staat een monument met grote stenen in een boog opgesteld. Het zal ongetwijfeld degenen die met deze bedoelingen hier komen, aanzetten tot meditatieve momenten. De wandelaars haasten zich echter verder. De route gaat via de Koningsweg,  die hier geheel onverhard is, verder. et blijft een tijdje onverhard verder gaan over het Rozendaalse Veld met rul zand en klimmetjes. Het lint van wandelaars voor en achter me vindt ik fascinerend om te zien.

DSC02606Na 12 km staat de eerste wagenrust opgesteld en hier tref ik Cobie van het forum. Hij is vanmorgen vroeg vanuit Den Haag aan komen rijden, ook niet naast de deur, maar hij heeft het voor deze tocht graag over. Aangezien hij de 50km route loopt en ik de 40km, nemen we meteen afscheid ook, want hier is de splitsing. De afstand waar de rust is, klopt overigens met de afstand op de routebeschrijving.

DSC02629Na de stop een prettig verhard pad dat bovendien licht naar beneden toe afloopt. De kilometertjes vliegen onder mijn voetzolen door. Veel vlugger dan ik wil is de 5 kilometer naar de volgende rust om. Een reden om de rust over te slaan, ware het niet dat deze rust op het park van Kasteel Rosendael gelegen is. Het terras van de Oranjerie biedt een heerlijk uitzicht over het kasteel, het park en de schelpengalerij. Oh ja, en ze verkopen koffie met appelgebak met slagroom. Dussss, geen enkele reden om door te lopen.

DSC02618Na een half uurtje ga ik toch maar weer in de loop-stand en kan het genieten van het landgoed beginnen. De lussen rondom en door het park zijn verlengd t.o.v. twee jaar geleden toen ik hier voor het laatst was, een mooie bijkomstigheid. Na dit moois verlaat ik het park, steek de weg over en wandel verder op de rand van weiland en bos. Heerlijk glooiend landschap hier, mooie uitzichten. Het is onvermijdelijk om toch enkele straten af te lopen om in Arnhem noord te geraken. Het zal hier ergens geweest zijn dat ik in mijn ooghoek een trein van 5 a 6 snel wandelende lopers voorbij zie flitsen. Onder hen Jack Bertrums die kort een praatje maakt en daarna weer aanpikt bij zijn snelle maten. Ik reken vlug en kom tot de conclusie dat deze mannen tussen de 7,5 en 8 km per uur voort razen. En dat 50 km achter elkaar, ik doe het ze niet na.

DSC02654Over de Arnhemsestraatweg naar Bronbeek gelopen. Het tehuis voor veteranen met koloniale achtergrond pronkt in de zon. Er was deze dag ook een fietstocht georganiseerd en van de passerende fietsers heb ik echt geen last gehad. Maar de spandoeken van de ontbijtkoek leverancier op de terreinen en opstallen van Bronbeek waren mij een doorn in het oog. Sorry, maar dit kon echt niet. Het zou de sponsor sieren indien bij het plaatsen van het reclame materiaal enig gevoel voor decorum in acht zou worden genomen. Gelukkig ontging het bloemperk met daarin de herdenking aan 200 jaar na de slag van Waterloo mij niet. Exact vandaag was het de dag.

DSC02673Door dit park waarin echt mooie paden liggen bedenk ik me dat er toch wel een paar meester-hoveniers c.q. landschaps architecten aan de slag moeten zijn geweest om dit allemaal zo’n lust voor het oog te laten zijn. Maar goed, deze rust sla ik dan wél over en ik ga naar Park Angerenstein. Dan enkele straten door en landgoed Klarenbeek is aan de beurt. Hier is het klimmen langs een weiland waar paarden van een rustige oude dag genieten. Als ik de bosrand bereikt heb en het uitzicht geweldig. Nog een stukje door het bos en dan sta ik plotsklaps aan een doorgaande weg. Een kilometertje loop ik hierlangs en dan, alweer een park; Sonsbeek. Dit park heeft ook een schitterend gebouw. Het is echter geen kasteel maar een stadsvilla. En niet alleen dat, ook een paviljoen waar ik even kan rusten. Na al het klimmen mag dit wel even. Park Sonsbeek gaat naadloos over in park Zypendaal met het gelijknamige kasteel. Op het gazon aldaar wordt een fotoshoot gedaan met sporters die aan kickboksen doen. Nog een laatste kasteel, Groot Warnsborn, tevens hotel en dan hebben we de kastelen en landgoederen parade gehad.

DSC02688Na de ingelaste stop gaat het over bruggetjes, langs watervallen en vijvers totdat de laatste straten van Arnhem op het parcours aangedaan worden. We worden weer het bos ingestuurd voor de laatste kilometers. Vlak bij een pannenkoekenrestaurant kom ik het bos uit en zie dat er een persoon op de grond ligt. Er zijn veel mensen bij waaronder iemand die aan het EHBO-en is. Ik passeer dus meteen en hoop maar dat het mee valt. Na het viaduct het museum 40-45 en dan de laatste kilometer tot aan de kazerne. Na inleveren van mijn deelnemerskaart en zie ik Jack Bertrums alias Wandelmaat weer. We praten kort na en dan begin ik mijn zoektocht. Waar had ik mijn auto staan. Naast een groene vrachtauto, maar het barst van de groene vrachtauto’s, op een kazerne! Na een kwartier en 2 keer vragen heb ik mijn karretje gevonden en vang ik de terugreis aan.

Ik ben blij dat ik deze editie van de Falconwalk weer heb mee mogen maken. Het is een prachttocht met veel afwisseling en het is zonde dat dit, volgens aankondiging, voorlopig de laatste editie was. Bedankt vrijwilligers en andere medewerkers voor alle werk dat er in is gestoken. Als wandelaar kan ik slechts vaststellen dat het zeer de moeite waard was.

De route is te vinden achter deze link.

De rest van de foto’s is te zien via deze link.

Plaats een reactie